NyMK har fulgt byggingen av NORLED sin hybride hurtigbåt MS Fjordstrøm, bygg nr. 314 hos Br. Aa i Hyen. Fartøyet er bygd i karbonfiber og er ett av to nybygg som skal betjene samband i Bodø.
Byggingen startet opp vår 2023, sjøsetting oktober 23, og satt i drift i sambandet Bodø – Ytre Gildeskål i januar 24.
Fartøyet er et eksempel på hvordan elektrifisering og hybridisering kan gjøres for å tilfredsstille kravene som kommer i det grønne skiftet, og hva som kan møte studentene når de skal ut i jobb langs kysten.
SEAM er systemintegrator og i batterirommene finner man 2 store batteripakker på hver 1960 kWh (totalt 3920 kWh) med en total vekt på ca. 23.000 kg som gir strøm til drift av fartøyet.
Fremdriftslinjen på SB og BB side består av propell og ror levert av Servogear, disse drives av gir som er påmontert 2 vannkjølte elektromotorer på hver 650 kW som får strøm fra batteripakke via kraftelektronikk.
I hvert maskinrom står en rekkeviddeforlenger (dieselgenerator – Volvo D13 på 735 kW ved 2400 rpm) som ved behov leverer 630 kW til hver sin batteripakke.
Hurtigbåten er designet for å gå 70% elektrisk på batteri og 30% på rekkeviddeforlenger.
Når fartøyet ligger til kai i Bodø lades det med DC 1000V fra land.
Hurtigbåten er 40,8 lang (LVL), 10,3 m bred, 1,46 m i dypgang og har en vekt på 409 GT. Besetningen er på 4 personer og passasjerkapasitet er 130 personer. Lastekapasitet er 5 paller a`1000 kg. Servicefart er 30 knop.
NyMK lager også et fartøyspesifikt kompendie som vil bli tilgjengelig. Her vil vi komme nærmere inn på det tekniske og oppbygning av et slikt fartøy.